Wegen

Overbeladingsproblematiek op wegen

Uit berekeningen is gebleken dat voertuigen met een totaal gewicht van 50 ton schade berokkenen op het wegdek van wegen. Een overschrijding van het maximumgewicht van 50 ton veroorzaakt schade aan onder meer wegen, bruggen en viaducten. Het kost jaarlijks miljoenen om het wegdek te repareren, en daar komt schade door files nog bij. Een te zware last op een as geeft in verhouding meer schade op het wegdek. Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading van vrachtwagens tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen. Het handhaven van een dergelijke problematiek middels diverse systemen is de oplossing in Suriname.

Duurzaam veilig inrichten van wegen

Duurzaam Veilig Wegverkeer is een visie op hoe het verkeer systematisch maximaal veilig gemaakt kan worden. Het beschouwt de mens als de ‘maat der dingen’: de mens die kwetsbaar is, fouten maakt en zich bewust niet altijd aan regels houdt. De visie gaat uit van een proactieve benadering: de verkeersomgeving moet zó zijn vormgegeven, dat er geen ernstige ongevallen gebeuren. Mocht er tóch een ongeval plaatsvinden, dan moet de ernst ervan beperkt zijn. Duurzaam Veilig is een systeembenadering: alle elementen van het verkeerssysteem worden in interactie met elkaar beschouwd. Verkeersveiligheid is daarmee een basiskwaliteit van het wegverkeer. De wegomgeving, voertuigen en technologie moeten de mens ondersteuning en bescherming bieden zodat de veiligheid van het verkeerssysteem zo min mogelijk afhankelijk is van individuele handelingen.

Beheer en onderhoud van wegen

Beheer gaat steeds meer over de volledige organisatie rondom het gebruik van de openbare ruimte. Niet alleen technisch onderhoud, maar sturing op alle levensfasen van de objecten: bouwen, onderhouden, gebruik en vervangen. De beheerder is hierbij de spil in de samenwerking en heeft het totaaloverzicht.

Enkele onderwerpen in de Beheersystematiek Openbare Ruimte zijn: risicosturing, relatie met beeldkwaliteit, differentiatie naar onderhoudsniveaus, meer betrouwbare voorspellingen, betere afstemming tussen begroting en budget, werken met scenario’s, verbinding naar andere vakgebieden en koppeling naar beleidsdoelstellingen van de organisatie.

Aanleggen van wegen

Voorheen had je bij het ontwerpen van een weg de tracé die bepalend was en werd minder met het landschap rekening gehouden. In de afgelopen jaren is het routeontwerp ontwikkelt. Routeontwerp is een manier van samenwerken aan een mooie en praktische omgeving op en langs de snelweg. Bij Routeontwerp gaat het erom dat het ontwerp van een snelweg en zijn omgeving goed bij elkaar passen. Hierbij is het belangrijk om de sterke punten en mooie eigenschappen van de weg te benadrukken.  

Het Routeontwerp biedt suggesties voor een aantrekkelijk wegenlandschap. Zo krijgt Suriname een landschap met kwaliteit, een visitekaartje om u tegen te zeggen.